Hva folk tror


Artemis 2's "Integrity" spacecraft photographed while being recovered from the Pacific Ocean. (Image credit: NASA)
Artemis 2's "Integrity" spacecraft photographed while being recovered from the Pacific Ocean. (Image credit: NASA)

Relativt ofte hører jeg at folk er klimaskeptiske.  Er de tvilende til verdens ledende forskere innenfor klima og natur og deres forskning? Hva med annen vitenskap - er de skeptiske til andre ledende forskere innenfor  legevitenskapen, fysikk, matematikk og psykologi? 

Tror de at vår atmosfære er et uendelig rom  som kan fylles opp med CO2 og andre skadelige klimagasser til evig tid? 

Idag 30.05. kan jeg lese i Aftenposten at klimaforskerne dropper det verste "dommedagsscenarioet og Trump feirer med følgende utsagn:

"takk og lov! Etter 15 år med Dumokrater som lover at "klimaemndringer skal ødelegge planeten, har FN's ØVERSTE klimakomite akkurat innrømmet at deres egene fremaskrivinger (RCP8.5) var FEIL, FEIL FIEL". 

rcp8.5  er et scenario der det ikke gjøres noe for å begrense utslippene. I steden kjøres det uhemmet på  med olje,gass og kull , og kloden blir 4 grader varmere.(Aftenposten 30.mai). 

"Den gode nyheten er at vi allerede har klart å bøye utslippskurven ved hjelp av "solenergi, batterier  og elbiler".

Dette viser at vi er på rett vei!

Mitt hovedanliggende er vi at fortsatt har en økning i CO2-utslipp. Bare siden 2006 har økningen i klimagassutslipp vært på 15-20 prosent. 

Soloppgang sett fra den internasjonale romstasjonen (ISS) Jordens atmosfære sett fra siden. Fargene definerer omtrentlig lagene i atmosfæren.
Soloppgang sett fra den internasjonale romstasjonen (ISS) Jordens atmosfære sett fra siden. Fargene definerer omtrentlig lagene i atmosfæren.


Det ser ut til at mange glemmer at kloden med sin tynne beskyttende atmosfære er et lukket system; en atmosfære som stadig fylles opp med CO2 og andre skadelige klimagasser. 

Vi snaker om drivhuseffekten.

Den kan du lese om i store norske leksikon: 

https://snl.no/drivhuseffekten