Jakten på tiden

1 blogg  Jakten på tiden

I tidsrommet jeg har jaktet på tiden har det tilkommet mye stoff - både i form av litteratur, fotoideer, møte med nye og gamle venner og ikke minst gamle smalfilmer fra 50 tallet. Oppe i alt dette forespurte min eldste sønn meg om jeg ikke kunne begynne å skrive ned minner fra barndommen.  

Her på denne siden kan jeg dele noen av mine minner supplert med snapshot fra smalfilmer fra 50- og kanskje 60 tallet. Foreløpig har jeg tilgjengelig noen få av smalfilmene fra -50-tallet i mpeg2 format og venter nå på oppgraderte, digitaliserte smalfimer  i HD-format. tiden blir travel framover!

Smalfilmene fra 50-tallet gir grobunn for mange type refleksjoner. 

Roland Barthes skriver i sin bok "Det lyse rommet" en essay om det fotografiske bildet. - Kommer virkeligheten til syne i fotografiet? - er et sentralt tema. Han stiller også spørsmålet "kan fotografi være kunst".

Bildet gutten inn i det mørke rommet?

Roland Barth skriver: "Ettersom Fotografiet er ren kontingens og ikke kan være noe annet en det til forskjell fra teksten, som ved ett enkelt ords plutselige virkning kan få en setning til å gå fra beskrivelse til refleksjon - utleverer det umiddelbart alle disse "detaljene" som utgjør selve materialet for all etnologisk viten."

Her der det noe jeg ikke forstår. både dagens og historiske bilder gir grunnbunn for mange refleksjoner. 

Til det første 

"kommer virkeligheten til syne  fotografiet.?" 

I Landskapsbilder både by og natur, kommer virkeligheten i hovedsak  til syne. Her handler det mer om fotografens tålmodighet til å vente på de riktige lys og farge(været) forholdene. Det samme med bilder av dyr  tatt  "on shot". Dyrebilder tatt fra fotoskjul og foringsplasser viser i hovedsak ikke virkeligheten, De er lokket til et egnet fotogent sted med mat og kanskje andre medier som for eksempel lyd.

Et slik tilfelle er mitt miniprosjekt "Hvem liker epler".  Likevel gir et slikt prosjekt mye både som ide, planlegging og gjennomføring, opplevelse og etterarbeid. 


Samtidig denne er ideen er genuint min. Det skjer akkurat nå på den måten jeg har valgt å gjennomføre prosjektet. Hva vil jeg oppleve, hva vil jeg fp til.Hvorfor kommer disse fuglene hit, helst i flokkerHvorfor oppfører de dwg så forskjellig. Trosten kansk rett på, småfuglene er mindre nysgjerrig. De fleste bryr deg ikke om det rød eplet- hvordan er fargesynetNoen er mer nysgjerrig og frampå enn andre. Slik som menneskene.

Hvilke fugler liker epler. Hvordan ter de ulike fugleartene seg i synet av eplet. Hvor godt ser fuglene farger. Hvorfor er  enkelte individer mer nyssgjerrig enn andre. Fra stua kan jeg se når fuglene kommer til frokost om morgenen om ikke på eplene som er hengt opp men i jakt på små kryp  på epletregrenene. Hvordan fuglene flyr i flokk fra sted til sted. Det videre synes som aktiviteten kan deles inn i en morgenøkt, en lunchøkt og en middagsøkt før fuglene går til ro om kvelden. I hvilken grad er det mulig å lage fotografisk interessant( skal jeg tørre å si kunstnerisk?) ut av bildematerialet jeg forsøker å få til. 

Nå tilbringer jeg ikke hele dagen i stua heller på kjøkkenet, så det er et lite fill-in prosjekt mens jeg tar frokost, lunch heller lager middag. Naturligvis er ikke fokuset da heller 100% på oppgaven slik den vill ha vært i et fotoskjul

Det hele blir heller som en fisketur,

Utstyret.




.  Hvem liker epler


3. Jakten på tiden




Hvem liker eplerSceneEpler i fiskesceneEple som trosten må strekke seg opp tilEventuelt skjæraGod avstand til grener bakEt fill-in prosjektJeg har noen dsger når jeg spiser linch hjemme eller lager middag satt opp kameraet med fjernstyring via blåtann og telefonKunne like godt ventet på de sitter og plukker småkrypFisketur fpr jeg nappSnekker og fluefiske-å fange fisk ble stadig mindre viktig. Det var Fascinasjonen og livet rundt fugler blomster trærne rundt. Hvordan de trdde segSamtidig denne er ideen er genuint min. Det skjer akkurat nå på den måten jeg har valgt å gjennomføre prosjektet. Hva vil jeg oppleve, hva vil jeg fp til.Hvorfor kommer disse fuglene hit, helst i flokkerHvorfor oppfører de dwg så forskjellig. Trosten kansk rett på, småfuglene er mindre nysgjerrig. De fleste bryr deg ikke om det rød eplet- hvordan er fargesynetNoen er mer nysgjerrig og frampåbenn andre. Slik som menneskene.Øysteins ønske om nedtegnelserMine ønsker om å digitalisere de gamle smalfilmene.Barthes skriver Et fotografi befinner seg alltid der (denne ) bevegelsen slutter (roland barhes s 13.Hva er en filmsnuttEn film derimot har en liten beveglig historie å fortelle samspillet, faktene det tilgjorteFotografering hva gjør det så fascinerende. Se inn i samtidig føle seg som en del av samtidig som å være en betrakter.Barh skriver videre om den som blir fotografert s.20Fortsetter side 21 hva skjerHva er fotografens intensjon og ønskeDokumentere en vellykket familie på turVise at han har et filmapparatHa noe å glede seg over når filmene blir vist for familien i mørke høstkvelderHva gjør filmingen med objektene de som blir filmetTilgjorte (se barhes)Hvem er vi egentlig- hvofor endte det opp som det gjordeHva er det vi ikke serHvordan har vi det hver enkelt av ossHvordan endte vi opp som de vi bleHvordan ble vi de vi ble?Kap 7..... følte overfor fotografiet.Hva jeg kjenner på når jeg nå 70 år senere ser disse filmene.Vemodig, glede minner som dukker opp også mindre godeKap 12 skriver BarthesEttersom fotografiet kun er ren kontigens.....beskrivelse og refleksjonJeg er ikke enig. Fotografiet i hvert fall filmene gir en stor grad av refleksjon. Refleksjoner om hva fotografen ønsker å fange, reisene hvorfor dro vi dit, en eneste bilen i gaten, påkledningen hva objektene ( i hvertfall de voksne)⁵ønsker å franstå som...når jeg skaper så skapes jeg.Hva ønsker fotografen å fortelle eller formidleHva gjør filmingen med de som blur fotografertHva gjør det med objektet på nytt når en 70 år senere får se filmen SvarVideresendDeltakerpanel lukket